Högkänslig - HSP

HSP (Highly Sensitive Person)

           

Högkänslighet - en gåva!

 2012-03-13    19:57:48   av:Högkänslig - HSP
Pratade med forskaren och psykologen Elaine N Aron som skrivit ett antal böcker om ämnet HSP.

Vi var rörande överrens om att det nu är dags att fokusera på det positiva med dessa känslighets drag.

När vi lever i en värd av ca 80% som icket högkänsliga är det inte konstigt om vi ofta möts med blickar eller kommentarer när vi pratar om hur det är att vara känslig.

Få tänker kanske över att det är en gåva på många sätt.

Nu har undersökningar visat att de högkänsliga barn som växer upp i trygga och kärleksfulla miljöer ofta blir väldigt framgångsrika individer då de är naturligt empatiska och kan se och inkludera andra.

Även inom djurriket är de mest känsliga hästarna de som blir ledarna i flocken då de är mer uppmärksamma på faror och således kan varna de andra i flocken.

Inte så illa att vara högkänslig alltså :)

 Mind

Tack för din kommentar!



Ja, och särskilt som man är det extra svårt att vara känslig då det inte riktigt är accepterat (tyvärr), inte bara från andra män men även från kvinnor. Fördomarna jag fått höra är enormt många och sträcker sig från allting till att jag borde vara dålig i sängen och ha liten penis till att jag förmodligen inte är så praktiskt lagd. I norrland är dessutom machokulturen väldigt utbredd så jag funderar starkt på att för mitt eget bästa ta mig härifrån, jag hittar i alla fall inte likasinnade här uppe, det märker jag. Det som är synd är att jag uppskattar naturen och lugnet och det skulle jag sakna om jag flyttade till exempelvis Stockholm.

 2012-03-15    11:03:47     URL: http://www.mikaelisaksson.com
 Anonym

Hej där!

Tack för kommentaren!

Ja det är dags att ta tillbaka kraften och istället dela med människor som är mogna att ta emot det!

Gott att du skriver om det!

Nu är vi på väg så nu får världen hålla i hatten! :)



 2012-03-15    17:05:10     URL: http://hogkanslig.blogg.se/
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?