Högkänslig - HSP

HSP (Highly Sensitive Person)

           

Att vara empatisk!

 2012-03-25    21:22:50   av:Högkänslig - HSP
Högkänsliga personer har en förmåga att känna av andra människors känslor. Vilket är en av våra gåvor. Problem uppstår dock när du är högkänslig och gör detta utan att du förstår det.

Under många år trodde jag att jag var bipolär då mitt humör kunde skifta som dag och natt, mellan svart och vitt under loppet av några minuter jag till och med sekunder.

Lite visste jag om hur vi människor påverkar varandra (och det hela tiden) och tanke slog mig aldrig när jag var kring andra människor. Helst ville jag bara fly hem där jag var trygg.

Om du ofta upplever stora skiften i ditt humör så bli inte förvånad om det är andras känslor vi känner. Det här är inte något du behöver vara högkänslig för men vi tenderar att registrera det lättare genom vår känslighet.

Men det är en viktig kunskap för är vi ovetandes och känner detta i våra egna kroppar är de lätt att tro att det är vårt och då har vi tagit in det för långt.

Om du är ute bland människor och får starka reaktioner fokusera på att bibehålla en lugn med hjälp av djup andning. Då du slappnar av har dessa känslor inte en chans att fästa sig vid dig.
Om du däremot spänner dig och stretar imot och försöker motverka dessa energier så stoppar du ditt eget flöde.

När vi gör det stagnerar vi och det är vad som gör att vi tar med oss andras känslor hem efter olika möten. Det här kräver övning men är inte alls omöjligt att göra något åt.

Är vi helt ovetandes om hur påverkbara vi är så är det lätt att överse hela processen. Försök därför vara medveten om din egen andning som ett första steg och låt allt som kommer emot dig bara passera.

Slappna av och känn hur du genom din medvetna andning och ditt eget flow frigör dig.

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?